2014-04-02

Na początek sezonu - W jakim stylu się wspinamy.


Aktualizacja "stylów wspinania dostępna tu http://tradtrip.blogspot.com/2015/02/style-we-wspinaniu-z-wasna-ostateczna.html

Niedawno przetoczyła się dyskusja nad stylami we wspinaniu w skałkach "na własnej". Pretekstem do niej były przygotowania Darka Porady, do szerszego opracowania na temat Tradu, które niebawem ukaże się drukiem na rynku. Ideą dyskusji, było usystematyzowanie i nazwanie obecnie istniejących stylów, jak i możliwość w miarę dokładnej oceny danego przejścia pod kątem sposobu pracy nad drogą, jak i efektu finalnego. W dyskusji uczestniczyli Olga Kosek, Mariusz Biedrzycki, Michał Kajca, Marek Płonka, Piotrek Poloczek, Darek Porada, Marcin Poznański, Piotrek Wyciślik.
Efektem tej wymiany poglądów, było zdefiniowanie na nowo stylów wspinania "na własnej". Rzecz dotyczy tylko skał. W górach na ocenę stylu składa się wysiłek całego zespołu - w skałach jest to akt indywidualny. Pojęcie TRAD tylko w części oznacza wspinanie w skałach "na własnej". Tradem jest również styl saksoński, jak i częściowo wspinaczka górska. Specyfika tych aktywności tradowych jest na tyle różna, że nie da się stworzyć dla nich wszystkich uniwersalnych definicji określających style przejść.
Jak to zawsze w życiu bywa, poglądy wymienionych osób okazały się tylko częściowo zbieżne. Poniższe definicje są niejako próbą uśrednienia racji poszczególnych osób dodając do tego nasz subiektywny punk widzenia. Zestawienie publikujemy z Marcinem na nasz własny użytek, będziemy się nim posługiwać. Oczywiście nie jest ono zobowiązujące dla innych, jednak zachęcamy do jego stosowania, gdyż definicje wydają się być logiczne i spójne. Jesteśmy otwarci na uwagi.

Piotrek Poloczek


OS 
przejście bez znajomości (bez podpowiedzi, lustracji ze zjazdu, zaznaczonych chwytów, bez oglądania filmów, zdjęć, innych prowadzeń), z zakładaniem całej asekuracji „ z ręki „. Dopuszczalne jest cofanie się do odpoczynkowego miejsca  i ponowne przejście trudności, bez obciążania liny.

Flash
 - przejście w pierwszej próbie, bez wcześniejszych przymiarek do drogi; mogą być udzielane podpowiedzi, oglądanie innych prowadzących, znajomość ze zdjęć lub filmów ale bez lustracji ze zjazdu, z zakładaniem całej asekuracji „ z ręki „. Dopuszczalne jest cofanie się do odpoczynkowego miejsca  i ponowne przejście trudności, bez obciążania liny.

RP - przejście z uprzednią znajomością drogi. Wspinacz podczas prowadzenia samodzielnie osadza przeloty , po obciążeniu punktu asekuracyjnego  zjeżdża do półki/ziemi, ściąga linę z wszystkich przelotów, następuje likwidacja osadzonych przelotów.
Dopuszczalne jest cofanie się do odpoczynkowego miejsca  i ponowne przejście trudności, bez obciążania liny.
GU-RP – przejście drogi z zakładaniem własnej asekuracji, rozpoznawanej tylko od dołu. Każdy zjazd linią drogi, redukuje styl do HP (niezależnie od celu zjazdu). Każdy przelot zakładany jest tylko podczas wspinania (zakaz przymiarek asekuracji z wiszenia w bloku). Dopuszcza się - po odpadnięciu, bądź bloku - kontynuowanie wspinaczki dalszą częścią drogi, bez opuszczania wspinacza do podstawy skały. Przed każdą próbą, droga powinna być wyczyszczona z przelotów przez osobę postronną. Podczas właściwego (finalnego) przejścia wszystkie przeloty muszą być zakładane z ręki. Dopuszcza się użycie crash pada tylko w przypadku dróg, które otwierane były z użyciem crash pada.

GU-PP – przejście drogi z zakładaniem własnej asekuracji, rozpoznawanej tylko od dołu. Każdy zjazd linią drogi, redukuje styl do HP (niezależnie od celu zjazdu). Każdy przelot zakładany jest tylko podczas wspinania (zakaz przymiarek asekuracji z wiszenia w bloku). Dopuszcza się w trakcie finalnego przejścia, korzystanie z  przelotów pozostałych na drodze, z poprzednich prób prowadzeń tego samego wspinacza. Przeloty te muszą być jednak założone wcześniej w trakcie wspinania. Po odpadnięciu, bądź bloku, wspinacz jest opuszczony do podstawy drogi i ściąga linę z przelotów. Dopuszcza się użycie crash pada tylko w przypadku dróg, które otwierane były z użyciem crash pada.

HP – przejście drogi z zakładaniem własnej asekuracji, rozpoznawanej z wędki lub ze zjazdu (niezależnie od celu zjazdu). Czyszczenie drogi ze zjazdu przez prowadzącego, również sprowadza drogę do HP. Przed właściwym (finalnym) przejściem, wszystkie przeloty z poprzednich prób muszą być usunięte. Założenie ich następuje z ręki, podczas finalnego przejścia. Dopuszcza się użycie crash pada tylko w przypadku dróg, które otwierane były z użyciem crash pada

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz